APK

Een APK keuring is bedoeld om auto’s veilig en degelijk te houden. Bij de Algemene Periodieke Keuring (APK) wordt de auto uitvoerig getest op veiligheid. De APK keuring geldt echter niet als vervanging van het reguliere onderhoud. Het is een momentopname die meer inzicht geeft in de staat van uw auto. De APK keuring kan worden onderverdeeld in 5 punten: de motorruimte, het exterieur, het Interieur, de onderzijde en Milieu.

APK keuring: motorruimte

  • Het chassisnummer en het nummer vermeld op het kentekenbewijs moeten overeenkomen. Ook moet het chassisnummer goed leesbaar zijn.
  • De stuurhuis- en stuurkogelhoezen mogen niet gescheurd zijn en de stuurinrichting moet goed in elkaar zitten.
  • De motorsteunen mogen niet in ernstige mate zijn beschadigd, ook mogen de rubbers niet doorgescheurd zijn.
  • De accu en de bedrading moeten goed vastzitten en goed zijn aangesloten.
  • De auto mag geen vocht lekken.
  • Alles in de motorruimte moet goed vastzitten

APK keuring: interieur

  • Gordels zijn verplicht in alle auto’s sinds 1 januari 1971. Deze mogen geen scheuren bevatten en moeten goed bevestigd zijn aan de carrosserie.
  • Sinds 31 December 1989 zijn gordels op de achterbank verplicht. Hiervoor gelden dezelfde eisen als die van de voorstoelen.
  • De stoelen moeten voorzien zijn van een werkende blokkering bij het verstellen van de stoel en de leuning.
  • Indien u een gelaagde voorruit heeft, mag deze scheuren vertonen, deze mogen echter niet vertakt of doorkruist zijn.
  • Voor de APK goedkeuring hoeft de kilometerteller niet te werken. De snelheidsmeter is wel een verplicht onderdeel en moet indien aanwezig voorzien zijn van een verlichting.
  • Schakelaars van essentiële voorzieningen moeten goed werken en op de juiste manier bevestigd zijn. Voorbeelden: knipperlichten, groot licht e.d.
  • De controlelampjes voor het grootlicht en het mistachterlicht moeten werken. Overige waarschuwingslampjes zijn niet verplicht.
  • De ruitensproeier moet gevuld zijn en werken.
  • Werkende claxon met één vaste toonhoogte
  • Een binnenspiegel is verplicht indien u geen rechterbuitenspiegel heeft. De spiegels mogen ook niet verweerd of gescheurd zijn.
  • De voorruitverwarming moet goed genoeg werken om de ruit te kunnen ontwasemen.

APK keuring: exterieur

  • De vergrendeling moet werken en sluiten. Scharnieren, deuren, motorkap en achterklep
  • Het kenteken moet een keuringsteken hebben en moet overeenkomen met het kentekenbewijs.
  • De linker buitenspiegel is verplicht om te hebben, een rechter buitenspiegel is niet verplicht indien er een goede binnenspiegel aanwezig is.
  • De wielen dienen goed bevestigd te zijn en de velgen mogen niet verbogen zijn.
  • Onderdelen aan de buitenzijde moeten goed bevestigd zijn. Bijvoorbeeld: bumpers, deurklinken, spiegel, etc.
  • De verplichte verlichtingen zijn : twee stadslichten, twee of vier dimlichten, twee of vier groot lichten, twee achterlichten, twee knipperlichten voor en twee achter, kentekenplaatverlichting en twee remlichten. Geen van deze lichten mag tegenliggers verblinden, met uitzondering van het groot licht.
  • Heeft u een trekhaak aan de auto dan moet deze goed vastzitten. De bol van de trekhaak mag niet meer dan 49 mm doorsnede hebben.
  • Is een van de achterlichten gescheurd? Dan mag deze geen wit licht uitstralen. Met uitzondering van het achteruitrijlicht.
  • Hebben de achterlichten 2 reflectoren? Deze reflectoren mogen niet driehoekig zijn.
  • Eventueel andere wielen mogen nergens meer dan 30 millimeter uitsteken.
  • Heeft u 1 mistachterlicht dan moet deze aan de linkerzijde zitten.
  • Scherpe delen mogen niet uitsteken.
  • Heeft u een 3e remlicht dan moet deze midden boven de andere remlichten geplaatst worden
  • Ruitenwissers aan de voorkant mogen niet gescheurd zijn en moeten goed wissen. In het geval van de achterwisser zijn er geen eisen aan verbonden.
  • Achteruitrijlicht mag alleen branden als de achteruitrij versnelling is ingeschakeld. Mistlampen mogen alleen kunnen branden als de andere verlichting is ingeschakeld.

APK Keuring: onderzijde en de milieueisen

Onderzijde

  • Onderdelen en dragende delen die helpen de veiligheid te bewaren mogen maar tot een bepaald punt door roest aangetast zijn. Voor elke auto is dit anders.
  • De uitlaat moet gasdicht en goed bevestigd zijn.
  • Draagarmen zijn belangrijk voor een auto, deze mogen niet doorgeroest zijn.
  • Banden mogen geen bulten en scheuren vertonen. Het profiel moeten minimaal 1,6 millimeter diep.
  • De veren van de auto mogen niet gebroken zijn.
  • De banden die vastzitten aan één as moeten hetzelfde profiel hebben.
  • De wiellagers mogen geen geluid maken en geen speling hebben.
  • De remslangen mogen geen scheuren roetschade bevatten. Ook moeten de remslangen goed aangesloten zijn en mogen deze geen vloeistof lekken.
  • De draagassen hebben stofhoezen, deze mogen niet lek of gescheurd zijn.
  • De schokbrekers mogen alleen lekken als de werking erdoor niet afneemt.
  • Fuseepennen worden afgekeurd als deze meer dan één millimeter speling heeft.
  • De bekabeling van de handrem moet werkend zijn op beide achterwielen, en de bekabeling moet intact zijn.
  • Uw auto mag niet scheeftrekken tijden de remproef. Ook moet de remvertraging voldoende zijn.

APK milieueisen

Auto’s met het bouwjaar na 1 januari 1974 worden getest op bepaalde eisen m.b.t. de uitlaatgassen. Dit wordt gemeten en gecontroleerd met een CO2 meter, dit is voor iedere auto verschillend.